London, bok, portalen och annat smått och gott!

Hallå i höstmörkret! Efter en lång tystnad är vi här igen, med full kraft. Sommaren ägnade jag (förutom en massa sköna lata dagar) åt att skriva färdigt min bok om i engelskundervisningen (hos Studentlitteratur). Jag har just fått tillbaka den från språkgranskaren och snart är förstakorrekturet klart. I januari eller senast februari räknar vi med att boken finns i handeln, så jag kommer själv att använda den på mina kurser från och med våren.


På tal om kurser så är intresset för att få inspiration till att använda datorer och internet i språkundervisningen stort. Jag har ett fyrtiotal deltagare på min kurs i Kalmar som startade för ett par veckor sedan, och med jämna mellanrum dyker det upp inbjudningar att komma och föreläsa. Nu i helgen var jag t.ex. på Svenska Skolan i London och pratade på en konferens för lärare från Svenska Skolan runt om i världen (bl.a. Moskva, Paris och Prag)


Idag ska jag hålla en öppen föreläsning i Växjö, vilken via digital teknik går ut till 27 lärcentra och liknande runt om i södra Sverige! Höstlovet innebär föreläsningar på Skolforum i Malmö och på en LMS-dag i Uddevalla. Och så rullar det på. Jätteroligt att så många är sugna på att lära sig mer om det här området.


Språkportalen är nu i stort sett fullt utbyggd, d.v.s. den har länkar i nästan alla kategorier, och jag har även lagt in alla webbrecensioner jag hittills har fått in från lärare som deltagit mina kurser. Jag fortsätter förstås att fylla på med länkar (har en hel hög liggande) och recensioner så fort jag hinner. En ny funktion är på gång inom kort, vilken gör att man lätt kan markera sina favoriter i Portalen och lägga dem i en särskild liten bokmärkeslåda på sidan.

Jag tänkte avsluta med att tipsa om GramTime News, ett nyhetsbrev om framförallt modernt språkbruk som jag skriver tillsammans med kollegor i Växjö. I varje nummer (fyra per år) brukar jag också ge ett webbtips, alltså skriva om någon eller några webbsidor som kan användas i engelskundervisningen. I nästa nummer, som förhoppningsvis kommer i nästa vecka, har jag. t.ex. skrivit om användningen av bloggar i språkundervisningen. Om du blir prenumerant (vilket är helt gratis) får du automatiskt besked om när det har kommit ett nytt nummer.


Nu går vi in i den riktigt mörka tiden på året så tänd många ljus och ta hand om er när höststormarna viner!


Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback