Mycket på gång!

Ojoj, just nu känns det som nästan allt i min jobbvardag kretsar kring IKT i engelskundervisningen - och det är så fantastiskt KUL! Tänkte berätta lite om vad som har hänt den senaste tiden.


Föredragshållandet flyter på för fullt. Jag har bl.a. pratat på Öppet Hus i Växjö (fyra trötta pensionärer...), LR Skolforums fortbildningsheldag för engelsklärare (120 entusiastiska lärare och 300 i kö till en repris i höst...) och Tumba gymnasium. Det är verkligen roligt att det finns ett sådant intresse för det här området. I april ska jag bl.a. missionera vidare på LMS språkdagar i Visby, Njudungsgymnasiet i Vetlanda och vid i en författarkväll i Studentlitteraturs regi i Lund.


Jag har kommit igång med boken nu äntligen och det flyter på ganska bra. Enda problemet just nu är att jag har alldeles för mycket att göra på jobbet, så kvällarna räcker inte så ofta till för skrivandet. Men det lättar framåt april så jag har gott hopp om att hinna få in mitt manus till deadline 1 augusti. Om inget strular till sig på vägen kommer boken lagom till terminsstart 2009.


Jag och Ibolya har också hållit ett seminarium på Växjö universitet där vi presenterat några preliminära resultat av vår enkätundersökning i Kronobergs, Kalmar och Blekinge län. Vi diskuterade också våra idéer för en projektansökan till Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté i april. Hoppas vi hinner få ihop en ansökan! 


På tal om pilotstudien kan vi ju passa på att presentera de första resultaten. Enkäten bekräftar bl.a. våra mer anekdotiska uppgifter om att datortillgången är mycket varierad på olika skolor. På sina ställen har lärare och/eller elever egna bärbara datorer eller det finns interaktiva whiteboardtavlor och/eller stationära datorer i klassrummet. På andra skolor är det hundratals eller tusentals elever och lärare som slåss om skolans få gemensamma datorsalar. Lärare använder också IKT i väldigt olika utsträckning. Det finns de som inte använder det över huvudtaget, inte ens för informationssökning, uppsatsskrivning i Word eller e-postkontakter med elever. Men det finns också en hel del lärare som gjort IKT till en högst naturlig del av undervisningen - vilket är glädjande. Ganska många använder t.ex. IKT-baserade läromedel, ordböcker och språkövningar på Internet, låter eleverna göra presentationer med hjälp av PowerPoint och liknande.


Enkäten är inte färdiganalyserad. Vi är t.ex. intresserade av att titta på samband mellan IKT-användning/attityder till detta och sådant som datortillgång, klasstorlek och resurser för fortbildning. Vi ska nu i vår också gå vidare med intervjuer med lärare som deltagit i mina kurser och en student skriver sitt examensarbete om fortbildningsseminarierna vi gav förra våren. Det ska bli spännande att ta del av deras erfarenheter av att använda mer IKT i undervisningen - vad som har funkat och inte och varför - på ett djupare plan.


Och så ett par ord om följetongen Språklänkportalen. Nu finns sidan ÄNTLIGEN med grafik och allt och jag kan snart börja lägga upp material. Det återstår fortfarande lite arbete innan alla funktioner är igång, och sedan kommer det förstås att ta ett tag att fylla på med länkar och webbrecensioner, men min förhoppning är att portalen ska vara fullt utbyggd före sommaren. Snart kommer en artikel om vårt temagruppsarbete i tidningen Datorn i skolan med en blänkare om portalen. Senare i vår kommer en hel artikel om portalen också!

Hoppas vi snart ses på Språklänkportalen!

Maria