Vi är på gång...

Med glädje mottog jag (Maria Estling Vannestål) och mina kollegor (Ibolya Maricic och Marianne Sandberg) för ett par veckor sedan beskedet om att vår temagrupp om IKT i engelskundervisningen blivit beviljad ett startkapital för att dra igång sin verksamhet under hösten. Vi arbetar sjävla med datorer i vår språkforskning (där vi alla sysslar med engelsk lingvistik i någon form) och har alltmer börjat intressera oss för hur man kan använda IKT även i språkundervisningen. Jag är i dagsläget projektledare för ett projekt som testar användningen av stora textdatabaser (s.k. korpusar) i grammatikundervisningen på engelskans A-kurs på universitetet, men vi vill nu också rikta oss till grund- och gymnasieskolan och titta på vad man kan göra där.

Att söka information på Internet, chatta, mejla och spela dataspel (ofta på engelska) är självklara ingredienser i den vardag som 2000-talets ungdomar lever i. Denna vardag verkar många lärare tyvärr fortfarande känna sig främmande inför. Datorer används (i bästa fall) för ordbehandling, informationssökning och mejl, men för en stor del av lärarkåren stannar användningen av IKT vid detta. Vi tror dock att det från ett allmänpedagogiskt perspektiv är viktigt att som lärare ha kunskaper om och insikter i sina elevers verklighet, för att en god kommunikation mellan lärare och elever ska kunna äga rum. Vi tror också att det finns mer konkreta pedagogiska vinster att göra genom användning av olika former av IKT i under­visningen. Det kan t.ex. handla om hög elevaktivitet, ett utforskande arbetssätt, variation i undervisningen och (för språkundervisning) en konkret koppling till en språklig verklighet, vilket kan skapa förutsättningar för högre motivation och därmed bättre lärande hos eleverna.

112656-2

Arbetet har nu påbörjats med att få ihop en temagrupp bestående av lärarutbildare (vi tre), verksamma lärare och studenter inom lärarutbildningen i engelska. Hittills har följande personer kommit med (och vi hoppas också att gruppen ska utökas med ytterligare några personer framöver):
 
* Birgitta Wernbro, Katedralskolan (gymnasium)
* Katja Dinamarca, Teleborgs centrum (högstadium)
* Anders Vannestål, Alvesta gymnasium
* Jenny Siméus, lärarstudent
* Eva Dimitriadis, lärarstudent

Vi kommer också att samverka med AV-media (Camilla Jönsson, IT-pedagog). Målet för temagruppen är att diskutera behov av och möjligheter för utbildning och fortbildning för blivande och verksamma lärare i Växjö med omnejd i form av t.ex. studiecirklar och/eller högskolekurser om IKT i engelskundervisningen. Hur kan man t.ex. använda chat, mejlinglistor, Internet (utöver informationssökning), korpusar, dataprogram och datoriserade hjälpmedel för personer med läs- och skrivsvårigheter i sin engelskundervisning? Vi vill också skapa en arena för verksamma lärare att byta idéer om hur man redan i nuläget använder IKT på olika sätt.

På den här bloggen kommer vi att regelbundet berätta om hur arbetet med temagruppen fortskrider. Om du som läser det här skulle vara intresserad av att delta i gruppen är du hjärtligt välkommen att kontakta mig på tel. 0470-708668 eller via mail (
[email protected]).