Nytt på Språklänkportalen

Så börjar vi närma oss det efterlängtade jullovet, och den här gången vet jag precis vad jag ska ägna det år - förutom att umgås med familjen, äta en massa julgodis och titta på film förstås! Jag ska äntligen få lite tid över att pyssla med Språklänkportalen, mitt hjärtebarn. Kom igång bra i början av hösten, och fyllde på en massa länkar i olika kategorier, men sedan har den här terminen inneburit sanslöst mycket undervisning och annat som har tagit min tid, och jag har inte hunnit göra så mycket mer.


Nåväl, när det blir lite lugnare ska jag fylla på med ytterligare en massa bra länkar som jag har samlat på mig men inte hunnit lägga ut och - framförallt - massor av nya webbrecensioner från mina kursdeltagare. Den här gången har jag nästan 40 deltagare på min IKT-kurs i Kalmar, så det blir mycket material. Efter jul kommer också deltagarna på min kurs för tidiglärare i Växjö att ha skrivit ett antal recensioner. Gott om matnyttiga tips för portalens användare alltså!


Jag skulle också vilja passa på att tipsa om en helt ny funktion på portalen. Nu kan du spara dina favoritsidor i ett litet "bokmärkesalbum". Så här gör du: När du har en länk som du är intresserad av i mittenrutan klickar du på "Läs mer" så att du får fram ett eget fönster för den här länken (ibland med en recension). Gå sedan till rutan längst ner till höger på portalen och klicka på plustecknet i bokmärkesrutan. Du får då ett meddelande om att sidan har sparats i ditt almbum. Obs! Du ska alltså inte gå ut till den externa webbsidan, utan måste befinna dig i själva portalen för att kunna använda bokmärkesfunktionen.

Albumet är kopplat till din dator, vilket är bra att tänka på om du använder en dator hemma och en annan på jobbet. Eftersom det inte går att sortera länkar i den här funktionen är detta kanske inte heller det ultimata sättet att samla dina länkar (det kan du ju göra i mer strukturerad form någon annanstans). Men för att t.ex. tillfälligt spara några favoriter som du vill titta närmare på vid ett senare tillfälle - innan du lägger upp dem någon annanstans - eller för att ha några länkar lätt tillgängliga för en lektion där ni ska använda Internet tillsammans via en projektor kan bokmärkesfunktionen vara användbar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback