Forskning och Språklänkportalen

Vad har hänt den senaste månaden? En hel del, faktiskt! Förutom fortbildningsföredrag händer det en del på forskningsfronten. Jag har börjat göra intervjuer med lärare som läst kurser för att få veta mer om deras erfarenheter av IKT i klassrummet - vad som har gått bra och vad som eventuellt inte har fungerar och vad de tycker är viktigt för att det ska fungera. Två intervjuer klarades av under LMS-dagarna i Visby och jag ska göra fler under kommande veckor. Dessutom skriver en student sitt examensarbete om IKT och hon ska intervjua några lärare som gick vår fortbildningsserie förra våren om "livet efter fortbildningen" - har den gjort någon skillnad?

Sedan finns jag och Ibolya med på en forskningsansökan till Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté från Karlstads universitet. Vårt  treåriga projekt går ut på att testa olika former av IKT i några olika klasser i grundskolans senare år och gymnasiet:

* "IKT som automat "- övningar i framförallt grammatik och vokabulär där datorn "vet svaret"
* "IKT som verktyg" - kreativ användning av datorn, t.ex. för problemlösning, informationssökning, processkrivning, tematiskt arbete
* "IKT som arena" - kommunikation på Internet, via t.ex. chatt, diskussionsforum

Vi har tänkt ha ett brett metodologiskt upplägg som kombinerar enkäter, intervjuer, loggboksskrivande och klassrumsobservationer med analys av elevproducerat material såsom uppsatser och inspelningar.

Nu är förstås chanserna att vi får pengar minimala (det är bara några få procent som lyckas) men vi håller tummarna!

Och så kan jag meddela att Språklänkportalen nu finns tillgänglig på
www.spraklankportalen.se. Portalen är helt öppen när det gäller att gå in hitta länkar, men för att betygsätta och skicka kommentarer behöver man skaffa sig inloggningsuppgifter - vilket är helt gratis. Det är fortfarande en massa som återstår innan poralen är fullt utbyggd - jag lägger in länkar och annat undan för undan - men det känns ändå jättekul att den äntligen finns på plats. Nu håller jag på att undersöka möjligheterna att så småningom bygga ut portalen med länksamlingar på franska, spanska och tyska. Jag tar tacksamt emot tips på bra webbsidor att lägga upp och om du har förslag på t.ex. temaområden som du skulle vilja ha webbsidor inom är du också hjärtligt välkommen att höra av dig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback