Florens-rapport och boktips

Så var jag tillbaka i Sverige igen efter ett par sköna dagar i ett sommarvarmt Florens, där jag bevistade en konferens med titeln "ICT for language learning". Konferensen bjöd på såväl mycket intressanta och inspirerande föredrag som några riktiga bottennapp - antingen för att de inte handlade om IKT eller för att de framfördes på en engelska som var så dålig att det var svårt att hålla koncentrationen uppe. Eftersom det var en konferens om språkundervisning i allmänhet, inte just i engelska, så var det många av lärarna som undervisade i andra språk, t.ex. italienska eller kroatiska, och då kan man förstås inte kräva lysande språkkunskaper i engelska. Här är några exempel på de mer intressanta delarna:


  • LETS - ett projekt vars syfte är att bl.a. identifiera och utvärdera olika IKT-baserade produkter och tjänster som har med språkträning att göra (såväl fritt tillgängliga som kommersiella) och informera om resultaten. Utvärderingarna görs av verksamma lärare som testar och betygsätter. Lite i stil med det jag har tänkt mig för vår länksamling, alltså! Titta gärna in på LETS hemsida (användarnamn: teacher, lösenord: pixel):

http://www.leonardo-lets.net/#

  • Tandem Plus Learning - ett samverkansprojekt som handlar om att infödda talare och språkstudenter från olika länder möts on-line och diskuterar vardagliga saker, byter recept, visar varandra traditionella danser via videokonferenssystem etc. Projektet involverar såväl irländare som läser franska som fransmän som läser engelska, och på det sättet blir diskussionerna till nytta för båda parter.
  • On-line Internet Classroom Assistent - en kurs där franskstudenter från Limerick skriver uppsatser  om kontroversiella ämnen och diskuterar dessa med infödda talare via en webbplattform. Det blir många intressanta kulturmöten!
  • eCole - ett projekt där man arbetat med gemensamt problemlösande och kreativt skrivande över nätet. Deltagarna som kom från olika europeiska länder arbetade i grupper som bl.a.  bidrog med varsitt kapitel i olika skrivprojekt (kärlekshistorier, deckare m.m.).

Jag plockade på mig ett tänkvärt citat (från en lärare vid Kaunas University of Technology, Ilona Rinkeviciene):

"The computer will never substitute the teacher, but teachers who don't use ICT will be substituted by those who do!"


Ett par boktips skulle jag vilja också ge till den som är intresserad av att testa olika typer av aktiviteter med hjälp av Internet i sin engelskundervisning:


  • Dudeney, Gavin: The Internet and the language classroom (i serien Cambridge Handbooks for Language Teachers) (också den från 2007).
  • Lewis, Gordon: The Internet and young learners (i serien Resource Books for Teachers)
  • Windeatt, Scott m.fl. (i serien Resource Books for Teachers):The Internet (en andra upplaga från 2007)

Alla tre ger mängder med konkreta förslag på aktiviteter som man kan genomföra med hjälp av vanliga webbsidor, och allt beskrivs såväl utifrån vilka områden av språket som tränas som vilken språknivå aktiviteterna är lämpade för. Man får massor med tips på användbara länkar också. 

Maria


Kommentarer
Postat av: Lennart Axelsson

Intressant att läsa om konferensen. Det händer en hel del på den internationella arenan. Är det läge att knyta lite kontakter?
Spännande med ditt nya bokprojekt.
Gillade citatet. En annan variant på temat (kommer inte ihåg vem som myntade det):
"Datorer kan inte ersätta läraren. Skulle det gå, så bör läraren bytas ut."


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback