Lärarstudenters idéer

Under höstterminen har jag undervisat på en kurs i engelskdidaktik inom det allmänna utbildningsområdet på lärarutbildningen vid Växjö universitet. En av examinationsuppgifterna var att planera ett projekt som skulle kunna användas i en högstadie- eller gymnasieklass och i planeringen ta ett antal aspekter i beaktande. Bland annat ville jag att projekten skulle innehålla något inslag av IKT.

Nu tänkte jag ta tillfället i akt och sprida några idéer från mina tre lärarstudenter:

* Sagor och barnboksklassiker:

Varje elev läser en saga eller en barnbok på Internet. Sedan berättar de om det de har läst för andra i mindre eller större grupper. Man kan också arbeta med vokabulär, diskutera innehåll och/eller läsupplevelser, prata om vad som kännetecknar en saga etc.

http://www.omnibus.se/fairytales/

* Lord of the Flies:

Efter att eleverna har läst boken Lord of the Flies kan man spela ett spel på Internet. Här får man svara på frågor, para ihop symboler och dialoger med olika personer i boken etc.

http://nobelprize.org/educational_games/literature/golding/help.html

* Fotoberättelse om litteraturhistoria:

Eleverna jobbar med engelskspråkig litteraturhistoria i grupper. Varje grupp jobbar med en epok och skapar med hjälp av ett enkelt gratisprogram (PhotoStory) en fotoberättelse om sin epok. Sedan tittar alla elever på alla gruppers berättelser (två gånger) och varje elev får skriva en rapport om samtliga epoker.

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/photostory/

* Artiklar på Internet:

Eleverna läser artiklar från tidningar eller tidskrifter på Internet och skriver recensioner på dessa. Syftet är att eleverna ska uppmärksammas på den typ av språk som används i den här sortens texter.

Kommentarer
Postat av: Lennart

Jag gillar era länksamlingar.
Vi måste hjälpas åt att sprida dessa goda idéer.
Roligt att Kjell kommit med i gruppen.
Den 5 mars blir det ytterligare ett tillfälle till erfarenhetsutbyte.

2007-01-25 @ 19:08:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback