Fortbildning i Uppsala och Växjö

I torsdags var jag inbjuden föreläsare på en kurs anordnad av Uppsala universitets fortbildningssekretariat om "Engelska idag". Jag har varit med två gånger tidigare och pratat om korpusar och språkbruk, men den här gången hade jag även ett föredrag om IKT i engelskundervisningen. Det är alltid väldigt roligt att komma ut och träffa lärare ute på fältet, och jag fick flera bra idéer.

En deltagare föreslog att vi i vår länksamling skulle kunna tipsa om olika webbsidor som skulle kunna användas vid gymnasieskolans olika yrkesprogram - detta i anslutning till att jag tipsade om sidan "Car Talk" och föreslog att den kanske skulle kunna funka på fordonsprogrammet. Varför inte samla länkar för blivande frisörer, hotell- och restauranganställda etc? En jättebra idé!

En annan deltagare efterlyste engelskspråkiga sidor som handlar om Sverige, så att man som elev kan träna sig i att berätta om sitt hemland på engelska. Ännu en utmärkt idé! Vi letar vidare och samlar på oss allt vi kan hitta.

Detta föranleder mig att komma med en uppmaning till alla som har adresser till intressanta webbsidor: skicka länkarna till mig (
[email protected]) så kan jag lägga in dem i länksamlingen!

Slutligen är det med glädje jag kan konstatera att vi har fått ett mycket positivt gensvar på inbjudan till fortbildning om IKT i engelskundervisningen. Ett tjugotal personer är anmälda och ev. kan vi få plats för några till om intresse skulle finnas. Alvesta gymnasieskola kom fram till en smart lösning: man delar upp fortbildningen mellan sig inom engelsklärargruppen så att två personer deltar vid varje tillfälle och sedan informerar övriga. På så vis kan alla få ta del av informationen utan att alla måste vara med varje gång! Smart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback