Vi har fått forskningspengar!
En glad nyhet är att vi har fått forskningspengar från Lärarutbildningsnämnden för att titta närmare på användningen av IKT i engelskundervisningen ute på skolorna i kommunen. Inom temagruppen har vi ju diskuterat ett antal frågor rörande hur IKT i dagsläget används och skulle kunna användas inom engelskundervisningen, och våra diskussioner har lett fram till ett antal hypoteser och ytterligare frågor som vi tycker borde utredas i en utbildningsvetenskaplig studie. Resultaten av en sådan skulle vara till stor nytta för planering av framtida insatser om IKT i engelskundervisningen inom såväl reguljär lärarutbildning som fortbildning.
Det övergripande syftet med det projekt vi söker stöd för är att undersöka i vilken utsträckning och på vilka sätt IKT används i engelskundervisningen och vidare vilka möjligheter och problem som kan finnas. Några möjliga forskningsfrågor skulle kunna vara:
Det övergripande syftet med det projekt vi söker stöd för är att undersöka i vilken utsträckning och på vilka sätt IKT används i engelskundervisningen och vidare vilka möjligheter och problem som kan finnas. Några möjliga forskningsfrågor skulle kunna vara:
- Hur ser tillgången till IKT i form av t.ex. datasalar, dator i klassrummet ut?
- Hur mycket används IKT i engelskundervisningen?
- Vilka former av IKT används (t.ex. Internet, e-post, Word)?
- Hur och för vilka syften används IKT i engelskundervisningen?
- Vilka resultat har lärare respektive elever upplevt vid användning av IKT?
- Vilka eventuella problem har lärare respektive elever upplevt?
- Om IKT inte används i någon större utsträckning, vilken anledning finns det till detta?
Kommentarer
Trackback