Förstärkning av temagruppen!
Första träffen avklarad!
I torsdags (19/10) träffades temagruppen om IKT i engelskundervisningen för första gången. Närvarande var Ibolya Maricic, Marianne Sandberg och Maria Estling Vannestål från universitet, Eva Dimitriadis och Jenny Siméus från lärarutbildningen, Susanne Nilsson från Grönkullaskolan i Alvesta, Birgitta Wernbro från Katedralskolan i Växjö och vårt senaste tillskott Joey Hofwander från Arabyskolan i Växjö. Övriga medlemmar i gruppen (som inte kunde delta idag) är Johan Karlsson (Kungsmadskolan i Växjö), Anders Vannestål (Alvesta gymnasium), Eva Nilsson (Alvesta gymnasium), Per-Åke Nilsson (Withala-skolan i Vetlanda) och Katja Dinamarca (Teleborgs Centrum i Växjö).
Vi började med en kort presentationsrunda och sedan berättade vi från VXU lite om bakgrunden till temagruppen: en högskolepedagogisk kurs om kursutveckling som ledde till en sommarkurs som tyvärr fick ställas in pga för få deltagare, och så småningom kontakt med projektet Ung Kommunikation som trodde på vår idé.
Maria drog en kort sammanfattning av ett föredrag om IKT i språkundervisning som hon ska hålla på torsdag där hon pekade på ett par olika saker:
* att det verkar som om de flesta lärare inte använder IKT mer än för informationssökning, uppsatsskrivande och e-post (bekräftades av övriga deltagare)
* att det kan finnas flera pedagogiska fördelar med att använda IKT, t.ex.
- högre elevaktivitet
- mer studentcentrerade (t.ex. utforskande och/eller skapande) arbetssätt
- mer variation i undervisningen
- kompensatoriska hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter och fler/större utmaningar till mycket avancerade elever
- konkret koppling till en språklig verklighet genom autentiska texter och tillfällen till autentisk kommunikation på målspråket)
* att det finns flera orsaker till motstånd, t.ex.
- att fokus ofta har varit på tekniken (i stället för på innehåll och pedagogiska vinster)
- att man ofta har saknat ett ämnesspecifikt perspektiv
- att man är rädd för kostnader (t.ex. dataprogram och support)
- att man tycker att man är dålig på datorer
- att man inte vet riktigt hur man kan använda IKT i just engelskundervisningen
* några exempel på användningsområden
- chat, mailinglistor, e-brevvänner m.m.
- elevernas egenproduktion av t.ex. tidningar och broschyrer
- webbsidor skapade för språkinlärning (t.ex. övningar, korsord och diskussionsfora)
- webbsidor som inte skapats för språkinlärning men som kan användas för t.ex. uppsatsskrivning, rollspel/hörövning, läsning, ordböcker och uppslagsverk
- korpusar (stora textsamlingar där man kan söka på ord och grammatiska strukturer)
- interaktiva whiteboard-tavlor där man kan projicera dataskärm, peka och skriva direkt på skärmen
Därefter diskuterade vi hur det ser ut på skolorna idag och kom fram till att det varierar mycket. På Susannes skola finns t.ex. bara ett fåtal datorer totalt som alla måste samsas om, medan det på Birgittas skola har satsats mycket på toppmodern utrustning i klassrummen. IKT måste ju dock inte nödvändigtvis användas i klassrummet utan kan också användas för hemuppgifter, eftersom alla elever idag har tillgång till dator (om inte i hemmet så på skolan eller biblioteket). Joey arbetar delvis som IT-pedagog på sin skola, där han också undervisar i engelska och franska, och han konstaterade att även om det inte används så mycket IKT i engelskan där, så är det nog ännu sämre ställt med franskan.
Eva och Jenny rapporterade om att man får en ganska mager introduktion till IKT på lärarutbildningen, mest basala färdigheter som t.ex. PowerPoint. Jenny efterlyste att få lära sig hur man kan göra enkla filmer.
Marianne berättade om ett nytt IKT-baserat läromedel skrivet av en kollega, med hyperlänkar i texterna, vilket öppnar nya möjligheter. Maria tipsade om en bok som kan vara användbar (The Internet av Windeatt m.fl.), där det finns mängder av konkreta lektionsupplägg med förberedelser och variationer (möjlig litteratur för en framtida studiecirkel?). Birgitta bidrog med en länksamling.
Vi beslöt att vid nästa träff (om möjligt) göra ett besök på AV-media för att se vad de har att erbjuda utöver sin filmutlåning. Maria har kontaktat en IT-pedagog där.
Uppdraget till temagruppsmedlemmarna är att prata så mycket som möjligt med kollegorna för att fånga upp ev. önskemål och idéer för våren (kanske en studiecirkel?) och även se vad som redan idag används och som vi kanske kan få inspiration av. Vi pratade också om att så småningom kanske vi alla skulle kunna pröva någon eller några webbsidor med våra elever/studenter och se om vi hittar något som kan funka. En länksamling är på gång och kommer snart att läggas ut på hemsidan.
Ännu en medlem!
Nya medlemmar och lästips
Jag har också börjat plöja igenom den enorma flora av litteratur till det som vanligtvis kallas CALL (Computer-Assisted Language Learning) och kan bl.a. tipsa om ett projekt som heter ICT4LT (Information and Communications Technology for language teachers) och som har en hemsida som ni kan titta på:
www.ict4lt
Här finns en massa olika moduler med stöd för engelsklärare, tips på övningar och litteratur (under Resources - CALL bibliography) m.m. Tyvärr är den svenska versionen väldigt dåligt översatt (vilket jag skrivit till de ansvariga och påpekat) men ni kan använda den engelska versionen.
Jag skulle också vilja tipsa om en artikel av Stephen Bac (CALL - past, present and future) som kan laddas ner i sin helhet på och vars huvudtanke är vikten av att IKT blir ett naturligt verktyg i språkundervisningen på samma sätt som penna, papper, böcker och filmer:
http://www.iateflcompsig.org.uk/media/callpresentpastandfuture.pdf